سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار و مقالات مربوط به دستگاه های نظافت صنعتی

فیلتر هپا چیست و کاربرد آن

    نظر

جاروبرقی صنعتی امروزه یکی از پرکاربردترین و موثرترین تجهیزات نظافت صنعتی محسوب می شود. این دستگاه در صنایع مختلف برای جمع آوری آلودگی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بخش های مختلف جاروبرقی شامل موتور، پمپ خلا، خرطومی و مخزن زباله می شود. همچنین برای جلوگیری از ورود آلودگی ها به موتور و پیشگیری از آسیب دیدن آن، فیلتر جاروبرقی مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر نقش بسیار موثری در جذب آلودگی ها و جلوگیری از ورود آن ها به موتور جاروبرقی دارند. یکی از بهترین و موثرترین فیلتر های مورد استفاده در این دستگاه های نظافتی، فیلتر هپا جاروبرقی است. فیلتر هپا یا فیلتر ایمنی جاروبرقی با جذب ذرات ریز بازدهی دستگاه را چند برابر می کند و مزایای متعددی را به همراه دارد. در اداَمه مقاله بیشتر در مورد این نوع فیلتر بحث خواهیم کرد.

 

فیلتر هپا جاروبرقی چیست

فیلتر هپا جاروبرقی، نوعی فیلتر بعنوان فیلتر ثانویه جاروبرقی می باشد. هپا یا HEPA مخفف High efficiency particulate Air است و فیلتر هپا به معنای فیلتری است که قدرت بالایی در جذب ذرات بسیار ریز دارد. این نوع فیلتر در مدل های مختلفی ارائه می شود اما اکثر آنها برای جذب ذرات ریز 3 دهم میکرون و جلوگیری از بازگشت آنها به محیط مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی فیلترهای هپا نقش بسیار موثری در تمیز و تصفیه کردن هوای محیط دارند. ذرات ریز در محیط با نفوذ به سیستم تنفسی انسان مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورند. ضمن اینکه بسیاری از محیط های صنعتی مانند بخش های صنعت تولید دارو نسبت به ذرات ریز حساس هستند. آلوده بودن محیط و وجود ذرات ریز می تواند بر روی کیفیت دارو تاثیر بگذارد.

 

فیلتر هپا جاروبرقی صنعتی

 

 

بخش های تشکیل دهنده فیلتر ایمنی جارو برقی

فیلتر هپا جاروبرقی صنعتی از الیاف پلیمری فشرده شده تشکیل شده است. این فیلتر دارای منافذ بسیار ریز برای جذب ذرات به کوچکی 3 دهم میکرون است. به طور کلی سه عامل مهم وجود دارند که در ساختار فیلترهای هپا بسیار حائز اهمیت می باشند. این سه عامل شامل قطر الیاف فیلتر، میزان سرعت عبور هوا از آن و ضخامت فیلتر هستند. هرچه میزان فشردگی الیاف ها بیشتر باشد، ذرات ریزتری قابلیت عبور از آن را دارند. بهترین فیلتر هپا دارای منافذ بسیار ریزی می باشد که قابلیت جذب ذرات را تا کمتر از 3 دهم میکرون کاهش می دهد. همین موضوع موجب گیر کردن ذرات گرد و خاک در فیلتر جاروبرقی ها می گردد. اما از آنجایی که این فیلتر به صورت لایه لایه طراحی شده است، می تواند تا مدت زمان طولانی تری، نسبت به دیگر فیلترهای جاروبرقی ذرات را در لایه های فیلتر نگه داری نماید.

 

مقاله کاربردی : انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی 

 

اهمیت نظافت فیلتر هپا جارو برقی

به طور کلی این فیلترها به سه روش می توانند آلودگی های محیط را جمع آوری نمایند. این سه روش شامل جلوگیری از عبور ذرات، گیر انداختن ذرات بسیار ریز در فیلتر و همچنین انتشار و پراکندگی ذرات می شود. در روش جلوگیری از عبور ذرات، آلودگی های ریز درون الیاف فیلتر به دام می افتند. بنابراین امکان بازگشت آن ها درون محیط وجود نخواهد داشت. در روش گیر انداختن ذرات، آلودگی ها درون بافت فیلتر گیر انداخته می شوند و هوای تمیز از منحنی باز میان آن ها عبور می کند. در روش سوم نیز ذرات پس از برخورد با الیاف فیلتر تغییر مسیر می دهند و در نهایت از عبور آنها جلوگیری می شود. در تمامی فیلتر های هپا بعد از مدتی، لایه های درونی فیلتر دچار گرفتگی می شوند. از آنجایی که گرفتگی فیلتر هپا بعد از مدتی کاهش بازدهی آنرا به همراه دارد، در نتیجه نظافت فیلتر هپا بسیار مهم است. بنابراین باید بعد از مدتی فیلتر هپا نظافت یا در صورت نداشتن کارکرد مد نظر تعویض شود. برای نظافت این فیلترها پس از خارج کردن آن ها از جاروبرقی، می توانید آن ها را بشویید. اما در برخی مدل ها، فیلتر هپا قابل شستشو نیست. در این صورت کافی است آن ها را تکان دهید تا گرد و غبار از آن ها خارج شود.

 

نظافت فیلتر هپا جاروبرقی

 

 

انواع فیلتر ایمنی جاروبرقی

فیلتر هپا جاروبرقی در دو مدل قابل شستشو و غیر قابل شستشو در بازار موجود می باشند. فیلترهای قابل شستشو را به راحتی می توانید پس از مدتی از جاروبرقی خارج نموده و کاملا بشویید. اما نوع غیرقابل شستشو را برای نظافت می توانید تکان دهید تا، زمانی که گرد و غبار موجود در لایه های مختلف فیلتر به طور کامل از بین برود. از نظر طراحی نیز فیلتر های هپا به شکل های مختلفی طراحی و تولید می شوند. اما بیشتر فیلتر هپا جاروبرقی در ساختار کارتریجی به بازار ارائه می گردد. این نوع فیلتر ها رسانا هستند و افزایش سطح بهداشت و ایمنی محیط های خانگی و صنعتی را به همراه دارند.